vagonWEB
Železniční osobní vozy
 
vagonWEB
Železniční osobní vozy
Hlavní strana » Články » Vozy státních drah 1875–1918
» Články » Vozy státních drah 1875–1918
cs         ▼
Česky
English
Magyar


Recenze knihy

Vozy státních drah 1875–1918

Autor: pd | Publikováno: 13.4.2024

Nakladatelství Nadatur vydalo v závěru roku 2023 další publikaci z ediční řady "Vozy" (první tři díly recenzujeme zde), tentokrát zaměřenou na vozy státních drah, čímž jsou myšleny císařsko-královské státní dráhy z období Rakouska-Uherska z let 1875-1918. Podtitul „Produkce českých vagonek“ pak přesněji vymezuje zaměření knihy. Je třeba také zmínit, že zatímco předchozí svazky této ediční řady se týkaly jen osobních vozů, v tomto svazku jsou tématem osobní i nákladní vozy společně.

Obsah článku:

Kniha je ve formátu A4 v pevné vazbě o 259 stranách a obsahuje 418 vyobrazení (fotky a výkresy). Hmotnost knihy je 1,5 kg. Provedení knihy a jeho grafické uspořádání odpovídá předchozím svazkům. 

V první kapitole je na 16 stranách popsána historie rakouských státních drah (k.k.St.B.). Ačkoliv text končí obdobím kolem roku 1918, zdá se mi trošku nekonzistentní výběr několika doprovodných snímků - proč jsou zde soudobé (a nepříliš zajímavé) fotky zrovna z Taurské dráhy a z vídeňského metra? To s popisovaným obdobím už moc nesouvisí. Nechce se mi věřit, že by se nenašel nějaký dobový snímek (např. pohlednice) ze sítě kkStB, na kterém by byl vidět i nějaký ten vůz. Anebo se mohlo volné místo využít pro mapu sítě kkStB.

Druhá kapitola o 18 stranách popisuje vývoj konstrukce vozů. Na ni navazuje osmistránková kapitola se stručnou charakteristikou tehdejších vagónek. Čtvrtá kapitola na šesti stranách textu se zabývá vývojem designu rakouských státních drah. Tématem 5. kapitoly je pak označování vozů. Je zde uveden přehled písmenného řadového označení a je zmíněn systém vozových skupin.

Těžiště knihy pak začíná 6. kapitolou, která se zabývá jednotlivými vozy. Zde ale už může být některý čtenář zklamán, zvlášť pokud očekává podobné zpracování jako v předchozích svazcích této ediční řady. Zatímco předchozí svazky kromě fotek a výkresu ještě nabídly text s historickými souvislostmi a dalšími detaily ke každé popisované řadě vozů, v tomto svazku se těžiště knihy redukovalo na fotoalbum se stručnými popisky. Doprovodný text byl zredukován pouze na několik odstavečků. Kvalitně zpracované výkresy od Ivo Mahela ale naštěstí zůstaly zachovány. Výkresy a fotografie jsou ale volně promíchané, někdy spolu nesouvisí a celé uspořádání je dosti nepřehledné. 

Nepřehlednosti napomáhá i nesystematický styl popisků pod fotkami a výkresy. U popisků fotek je uvedeno řadové označení i číslo vozu (což je obvykle vidět i přímo na fotce), popisky pod výkresem se omezují na řadové označení, rozvor vozu a rok výroby, chybí tedy číselné označení, které by napomohlo spárovat výkres s fotkou. U výkresů a fotek dvounápravových vozů se dá vysledovat systém takový, že po výkrese vozu zpravidla následuje fotka vozu této řady, u čtyřnápravových vozů je to ale většinou obráceně, tj. fotka vozu je dříve než jeho výkres. Ale má to své výjimky, někdy např. fotka vozu znázorněného na výkrese úplně chybí (nebo jsem ji nenašel).  

Vedle osobních vozů jsou zde popsány i služební a poštovní vozy dále rozličné typy nákladních vozů. Co do rozsahu jsou vozy osobní a nákladní rozděleny zhruba půl na půl. 

Poslední kapitolou jsou vozy pro vojenské účely, ke které je připojeno ještě 6 stran se snímky silniční vojenské techniky, která má s tématem knihy společné jen to, že byla vyráběna též v Ringhofferových závodech. 

V závěru knihy je pak cizojazyčný souhrn, přehled literatury a pramenů (zaujaly mě téměř dvě strany plné odkazů na stránky německé wikipedie) a propagační stránky sponzorů publikace.

Závěr

Předchozími svazky vysoko nastavená laťka zde určitě překročena nebyla. Jako v předchozích svazcích jsou zde sice podobně zpracované úvodní kapitoly týkající se obecných souvislostí, hlavní těžiště knihy je ale redukováno na styl "fotoalbum". To je navíc uspořádáno poměrně nepřehledně. Také schází souhrnné informace o počtech dodávaných řad. Až na nahodilé zmínky v některých popiscích se čtenář nedozví, v jakých počtech byly vozy vyráběny.

Jako negativum vidím i sloučení tematiky osobních a nákladních vozů do jednoho svazku. Čtenáři, kteří se zajímají jen o jednu část, tak vlastně zbytečně přeplácí za polovinu knihy, která je nezajímá.  Kdyby byla kniha rozdělena do dvou částí, tak každý bude mít možnost volby, přičemž zájemci o celou tematiku vozů si samozřejmě mohou zakoupit obě části. Navíc, pokud by jedna část byla rozsahem poloviční a tedy za zhruba poloviční cenu, pravděpodobně by oslovila i tu skupinu zákazníků, pro které je stávající cena už příliš vysoká.

I přes uvedené nedostatky hodnotím knihu pozitivně a můžu ji doporučit všem zájemcům. 

Za doporučenou cenu 980 Kč lze knihu objednat přímo na webových stránkách nakladatelství Nadatur, je k dostání i v některých modelářských prodejnách. V běžné síti knihkupectví se pravděpodobně nevyskytuje. V nabídce ji ale mají i některé další internetové knižní obchody, občas dokonce i za nižší cenu než přímo u nakladatele.


Autor: pd | Poslední aktualizace: 13.4.2024 (pd)

Komentáře k článku

K článku zatím nebyl přidán žádný komentář

Přidat komentář

Text
Jméno        Heslo:
E-mail
vagonWEB.cz
Železniční osobní vozy
new

Našli jste chybu?