vagonWEB

Železniční osobní vozy

Hlavní strana » Popisy » Osobní vozy ČD

Osobní vozy ČD

Vozy standardu UIC-Z (a další vozy s délkou větší než 24,5 m)



Spolu s typem UIC-Y byl v roce 1961 standardizován také typ UIC-X, který se lišil zejména prodlouženou délkou 26,4 m. V roce 1976 byl uveden nový typ UIC-Z nezměněné délky 26,4 m, avšak snížením počtu oddílů bylo dosaženo vyššího komfortu. První vozy s délkou 26,4 m byly k ČSD poprvé dodány v roce 1978 a jsou dodávány dosud, byť nejnověji pouze ve formě vyřazených vozů z Rakouska.

"Klasické" vozy UIC-X u ČSD (ani ČD) nikdy nebyly provozovány. Všechny lze považovat buď za UIC-Z anebo neodpovídají ani jednomu standardu, spojuje je pouze shodná délka 26,4 m.

V tomto přehledu jsou uvedeny pouze aktuálně provozované řady vozů. Již neexistující řady budou doplněny později.

Waggonbau Bautzen, pro ČSD 1978 - 1990, UIC-Z
Waggonbau Bautzen, pro ČSD 1989 - 1990
Waggonbau Görlitz, pro ČSD 1976, patrové vozy
Siemens SGP Wien & MSV Studénka / Siemens kolejová vozidla Praha, pro ČD 1997 - 2000 / 2006, UIC - Z
Siemens Maribor, pro ČD 2006 - 2007
Siemens Wien, pro ČD 2014, "Viaggio Comfort" / "ČD railjet"
Převzaté vozy od ÖBB, pro ÖBB 1976 - 1993, UIC-Z
Pars nova Šumperk, rekonstrukce a modernizace převzatých vozů od ÖBB, pro ČD 2016, UIC-Z
Seřazení:
• Podle skupin
Podle tříd
Podle abecedy
Tabulkové zobrazení

Zobrazení:
• Jen provozní řady
Včetně vyřazených
Jen vyřazené

nahoru
Waggonbau Bautzen, pro ČSD 1978 - 1990, UIC-Z
V letech 1978 - 1988 bylo z Waggonbau Bautzen dodáno celkem 290 rychlíkových vozů různých řad, jejichž společným prvkem je délka přes nárazníky 26,4 m. Téměř všechny vozy prošly v minulých letech rozsáhlými rekonstrukcemi.
 
Bdmpee233 61 54 20-71 001 ... 040 1986 - 1987 2013 - 2014 <40> 40 233

Waggonbau Bautzen Pars Nova Šumperk   160 km/h  
80 4
Celková modernizace vozů Bmee248 - změna uspořádání interiéru, uzavřené WC, zásuvky 230V, klimatizace, magnetická brzda, doplněny háky na kola, ...
Našli jste chybu?
20.8.2016
Bbdgmee236 61 54 84-71 001 ... 064 1987 - 1988 2012 - 2014 <64> 64 236

Waggonbau Bautzen ŽOS Trnava
MOVO Plzeň
Pars nova Šumperk
  160 km/h  
29 12 2 12
Celková modernizace vozů BDhmsee448, BDhmsee451 a BDbmsee447 - modernizace interiéru, dosazení klimatizace, uzavřené WC, zásuvky 230 V, magnetická brzda, doplněny háky na kola...
Modernizace byla provedena dle návrhu ŽOS Trnava, kde byly modernizovány vozy 001 - 014 a 051 - 064. V MOVO Plzeň byly modernizovány vozy 015 - 020 a 022, poté se modernizace přesunula do Pars nova Šumperk.
Našli jste chybu?
20.8.2016
ARmpee832 61 54 85-71 001 ... 006 1984 2009 - 2010 <6> 6 832

Waggonbau Bautzen ŽOS Vrútky   160 km/h  
22 14
Rekonstrukce z vozů BRcm831, resp. BRm830 - změna uspořádání interiéru, nové vybavení kuchyňského oddílu a jídelní části, dosazení CZE, klimatizace, uzavřený systém WC, zásuvky 230 V, ...
Našli jste chybu?
20.8.2016
WRmee814 61 54 88-81 016 ... 018 1978 1994
2012
<3> 3 814

Waggonbau Bautzen ŽOS České Velenice
ŽOS Vrútky
  160 km/h **  
30
V roce 1994 byly 3 vozy WRm modernizovány pro nasazení na vlaky EC (úprava interiéru, dosazení klimatizace, výměna oken, výměna vybavení kuchyně). V roce 2012 vozy prošly v ŽOS Vrútky další revitalizací (úprava interiéru, dosazení zásuvek 230 V, modernizace kuchyňského vybavení, nové posuvné dveře, informační systém, zvýšení rychlosti zpět na 160 km/h). Vozy by v nejbližší době měly projít modernizací interiéru do korporátního provedení.
** Od roku 2010 max. rychlost snížena na 140 km/h, po revitalizaci zvýšena zpět na 160 km/h.
Našli jste chybu?
20.8.2016
WRmee816 61 54 88-81 001 ... 015
019 ... 021
1978 2012 - 2013 <18> 18 816

Waggonbau Bautzen ŽOS Vrútky   160 km/h  
24 7
Modernizace vozů WRm812, resp. WRm813 - dosazení CZE, klimatizace, nové kuchyňské vybavení, oprava interiéru, modernizace podvozků, předsuvné dveře a další.
Vozy WRm812 byly modernizovány na WRmee816 001 a 019 - 021 a WRm813 byly modernizovány na WRmee816 002 - 015.
V roce 2017 by mělo být 9 vozů rekonstruováno na kombinované vozy s velkoprostorovým oddílem 1. třídy k sezení a bistro oddílem.
Našli jste chybu?
6.11.2016
WLABmee823 61 54 70-71 001 ... 009 1987 2000 - 2001 <9> 9 823



Waggonbau Bautzen MOVO Plzeň   160 km/h  
30
Rekonstrukce z vozů Bmee.
V letech 2016 - 2017 vozy projdou revitalizací v ŽOS Vrútky(?).
Našli jste chybu?
12.11.2016

nahoru
Waggonbau Bautzen, pro ČSD 1989 - 1990
V letech 1989 - 1990 bylo z Waggonbau Bautzen pro ČSD dodáno 320 vozů pro osobní vlaky, které by podle původních plánů z 80. let byly v mimořádných situacích použité v nemocničních vlacích. Pro prvních 240 vozů byla dodána i zvláštní výbava (nemocniční lůžka a další příslušenství). Od roku 2008 byl u několika vozů modernizován interiér, nicméně většina vozů je dosud v původním stavu.
 
Bdmtee281 50 54 22-44 001 ... 320 1989 - 1990 [320] 126
281





Waggonbau Bautzen   160 km/h  
96
Vozy v původním provedení.
U 83 vozů byl vybudován odíl pro průvodčí -> Bdmtee275. Další vozy byly postupně modernizovány na typy Bdmpee253, Bdmtee263, Bdmtee265 a Bdmtee266 - modernizace interiéru, nové CZE, případně doplnění informačního systému. Vůz 309 byl v roce 2000 upraven na měřící vůz pro železniční svršek 80 54 33-00 003-3 (později 60 54 99-86 003-5 SŽDC).
Našli jste chybu?
20.8.2016
Bdmtee275 50 54 22-44 077 ... 312 1990 2004 - 2007, 2012 [83] 83 275





Waggonbau Bautzen Dom. st. Pardubice, Janoza Praha   160 km/h  
96
Úprava vozů Bdmtee281 - přestavba jednoho WC na prostor pro vlakovou četu.
První úprava 76 vozů probíhala v domovské stanici Pardubice v letech 2004 - 2007, druhá úprava sedmi vozů proběhla ve firmě Janoza v roce 2012.
Vůz 128 má ve středním oddíle namísto původních výklopných a pevných oken dosazeno 8 stahovacích oken.
Našli jste chybu?
20.8.2016
Bdmpee253 50 54 22-44 216 1990 1992 <1> 1 253

Waggonbau Bautzen DWA Bautzen   160 km/h  
68
Modernizace interiéru u výrobce v rámci garanční prohlídky v roce 1992, dosazena plyšová sedadla a podélné odkládací lavice, v roce 2004 nové potahy sedadel.
Našli jste chybu?
26.2.2017
Bdmtee263 50 54 20-82 001 ... 320 1989-1990 2008
2011
<2>
<4>
2
4
263



Waggonbau Bautzen MOVO Plzeň   160 km/h  
74-8 6
Modernizace vozů Bdmtee281 ve dvou různých provedeních:
1) Modernizace interiéru v roce 2008, sedadla MSV Interier, snížen počet míst k sezení na 74, zvětšen prostor pro jízdní kola, upraveny 2 vozy.
2) Modernizace interiéru v roce 2011, korporátní styl "Najbrt", snížen počet míst k sezení na 74, zvětšen prostor pro jízdní kola, upraveny 4 vozy.
Našli jste chybu?
26.2.2017
Bdmtee265 50 54 20-82 210 ... 301 1990 2013 <4> 4 265

Waggonbau Bautzen Pars Nova Šumperk   160 km/h  
80
Modernizace vozů Bdmtee281 - dosazení elektronického informačního systému, vakuové WC, dosazení nových sedadel, vybudování prostoru pro vlakovou četu, uvedení vozu do korporátního stylu, dosazení háků na kola,...
Našli jste chybu?
20.8.2016
Bdmtee266 50 54 20-82 221 ... 311 1990 2013 <4> 4 266

Waggonbau Bautzen Pars Nova Šumperk   160 km/h  
82
Modernizace vozů Bdmtee281 - dosazení elektronického informačního systému, vakuové WC, dosazení nových sedadel, uvedení vozu do korporátního stylu, dosazení háků na kola,...
Našli jste chybu?
20.8.2016

nahoru
Waggonbau Görlitz, pro ČSD 1976, patrové vozy
V roce 1976 bylo z Wagonnbau Görlitz dodáno 50 patrových vozů. Od roku 2001 byly některé vozy modernizovány, čast je dosud v provozu v původním provedení.
 
Bmto292 50 54 26-18 101 ... 150 1976 [50] 6 292



Waggonbau Görlitz   100 km/h  
126
Vozy v původním provedení.
Některé vozy byly modernizovány na Bmteeo290, Bmteeo293, Bdmteeo294 a Bdmteeo296.
Našli jste chybu?
26.2.2017
Bdmteeo294 50 54 26-18 101 ... 150 1976 2010 - 2011 <16> 16 294

Waggonbau Görlitz PMV Servis České Velenice   100 km/h  
126
Modernizace vozů Bmteeo290 a Bmteeo293 (dřívější modernizace interiéru a dosazení CZE) a původních Bmto292 - obnova interiéru, dosazení CZE, otevírání dveří tlačítkem.
Našli jste chybu?
6.11.2016
Bdmteeo296 50 54 26-18 101 ... 150 1976 2016 - 2017 <12> 12 296
Waggonbau Görlitz Pars nova Šumperk   100 km/h  
126
Modernizace vozů Bmto292 pro vlaky v Pražské integrované dopravě - obnova interiéru, dosazení CZE, informační systém, otevírání dveří tlačítkem, zásuvky 230 V a 5 V USB, uzavřený systém wc.
Našli jste chybu?
26.2.2017

nahoru
Siemens SGP Wien & MSV Studénka / Siemens kolejová vozidla Praha, pro ČD 1997 - 2000 / 2006, UIC - Z
Na první tlakotěsné vozy ve vlastnictví ČD bylo vypsáno výběrové řízení v roce 1995. První série (Ampz146, Bmz245 a WRmz815) byla vyrobena konsorciem firem Siemens SGP Wien a Moravskoslezská vagónka Studénka v letech 1997 - 2000. V roce 2003 byla objednána druhé série (Ampz143, Bmz241), která byla dodána závodem Siemens kolejová vozidla Praha v roce 2006. Vozy byly určeny především pro nasazení na lince Praha - Německo, kde se využívají doposud.
V letech 2009 a 2010 prošly vozy 1. série opravou interiéru, kdy byly vozům doplněny zásuvky 230V a v případě vozů Ampz proběhla navíc výměna sedadel. V letech 2015 - 2016 projdou vozy obou sérií další opravou.
 
Ampz146 73 54 10-91 001 ... 009 1997 - 1998 2009 - 2010
2015 - 2016
[9] 9
146



MSV Studénka DKV Praha
Pars nova Šumperk
  200 km/h  
58 * *
V letech 2009 - 2010 prošly všechny vozy v DKV Praha opravou interiéru (dosazení zásuvek 230V, výměna sedadel za typ Grammer ICE 3000,... ) ve spolupráci s firmou JANOZA CZ s.r.o.
V letech 2015 - 2016 projdou všechny vozy v Pars nova Šumperk další opravou - renovace interiéru, přečalounění sedadel, výměna CZE, dosazení wifi, nový informační systém, ...
* pouze vozy po modernizaci
Našli jste chybu?
12.11.2016
Ampz143 73 54 10-91 010 ... 020 2006 2015 - 2016 [11] 11 143



SKV Praha Pars nova Šumperk   200 km/h  
58 * *
V letech 2015 - 2016 všechny vozy projdou modernizací v Pars nova Šumperk - renovace interiéru, nová sedadla MSV Interier, dosazení wifi, nový informační systém ...
* pouze vozy po modernizaci
Našli jste chybu?
12.11.2016
Bmz245 73 54 21-91 001 ... 026 1999 - 2000 2011
2015 - 2016
[26] 26 245



MSV Studénka Janoza CZ
Pars nova Šumperk
  200 km/h  
66* ** **
V roce 2011 prošly všechny vozy opravou interiéru (dosazení zásuvek 230 V, nový potah sedadel v korporátním stylu,... ) ve spolupráci s firmou JANOZA CZ s.r.o.
V letech 2015 - 2016 projdou všechny vozy v Pars nova Šumperk další opravou - renovace interiéru, přečalounění sedadel, výměna CZE, dosazení wifi, nový informační systém, ...
* na chodbičce se nachází dalších 17 sklopných sedadel
** pouze vozy po modernizaci
Našli jste chybu?
26.2.2017
Bmz241 73 54 21-91 027 ... 041 2006 2015 - 2016 [15] 15 241



SKV Praha Pars nova Šumperk   200 km/h  
66 * *
V roce 2012 vozy obdržely nové potahy sedadel v korporátním stylu.
V letech 2015 - 2016 všechny vozy projdou modernizací v Pars nova Šumperk - renovace interiéru, přečalounění sedadel, dosazení wifi, nový informační systém ...
* pouze vozy po modernizaci
Našli jste chybu?
12.11.2016
WRmz815 73 54 88-91 001 ... 010 1997 2015 - 2016 [10] 10 815







MSV Studénka Pars nova Šumperk   200 km/h  
30 4
Vozy obdržely v roce 2010 novou podlahu.
V letech 2015 - 2016 všechny vozy projdou modernizací v Pars nova Šumperk - renovace interiéru, výměna CZE, nový informační systém ...
Našli jste chybu?
12.11.2016

nahoru
Siemens Maribor, pro ČD 2006 - 2007
Jedná se o shodné vozy s WLABmz173 Deutsche Bahn. Vozy byly vyrobeny především na noční vlaky na západ, kde se využívají doposud.
 
WLABmz826 61 54 72-91 001 ... 012 2006 - 2007 [12] 12 826



Siemens Maribor   200 km/h  
36
Našli jste chybu?
6.11.2016

nahoru
Siemens Wien, pro ČD 2014, "Viaggio Comfort" / "ČD railjet"
V roce 2014 bylo dodáno 7 sedmivozových netrakčních jednotek "Siemens Viaggio Comfort", které jsou provozovány pod obchodním označením "ČD railjet" na trase Praha - Brno - Wien - Graz. Všechny jednotky mají stejné složení Afmpz890 + ARbmpz892 + 4 vozy Bmpz891 + Bmpz893.
 
Afmpz890 73 54 80-91 001 ... 007 2014 [7] 7 890
Siemens Wien   230 km/h  
6+32
Našli jste chybu?
12.11.2016
ARbmpz892 73 54 85-91 001 ... 007 2014 [7] 7 892
Siemens Wien   230 km/h  
6+2 2 14
Našli jste chybu?
12.11.2016
Bmpz891 73 54 21-91 101 ... 107
201 ... 207
301 ... 307
401 ... 407
2014 [28] 28 891
Siemens Wien   230 km/h  
78+2
Našli jste chybu?
12.11.2016
Bmpz893 73 54 20-91 001 ... 007 2014 [7] 7 893
Siemens Wien   230 km/h  
64 6+1
Našli jste chybu?
12.11.2016

nahoru
Převzaté vozy od ÖBB, pro ÖBB 1976 - 1993, UIC-Z
Vyřazené a již nepotřebné vozy Rakouských drah (ÖBB) jsou nabízeny k prodeji. Jedním ze zákazníků jsou i České dráhy (ČD), které první nákup uskutečnily v roce 2011, kdy odkoupily od ÖBB 23 vozů Bmz 51 81 21-70.5, 7 vozů Bmz 50 81 21-70.5, 2 vozy Bmz 61 81 21-70.1 a 6 vozů pro přepravu automobilů DDm 51 81 98-70. V roce 2013 bylo odkoupeno 6 vozů řady Bmz 61 81 21-90.0, v roce 2014 nejprve 25 vozů Bmz 61 81 21-91.0, 9 lehátkových vozů Bcmz 61 81 59-70.0 a 2 vozy DDm 51 81 98-70. Na přelomu let 2014/2015 následuje nákup 17 vozů Bmz 61 81 21-91.0, 12 vozů Bmz 61 81 20-91.0, 12 vozů ABmz 61 81 30-90, 4 jídelní vozy WRmz 61 81 88-90.2 a 5 vozů pro přepravu automobilů DDm 51 81 98-70. Na začátku roku 2017 bylo odkoupeno 14 vozů Bmz 61 81 21-90.5, 20 vozů Bmz 61 81 21-90.1, 7 vozů Bmz 61 81 21-90.0, 4 vozy Amz 73 81 19-91.5 a 2 jídelní vozy WRmz 61 81 88-90.2.
Část vozů byla u ČD nasazena do provozu pouze po drobných úpravách, na některých vozech jsou prováděny úpravy rozsáhlejší.
 
Amz138 73 81 19-91 500 ... 549 1989 - 1993 2006 - 2007 {4} 2? 138
SGP Simmering ÖBB-Technische Services   200 km/h  
46**
V roce 2017 byly odkoupeny 4 vozy.
Našli jste chybu?
26.2.2017
ABmz346 61 81 30-90 000 ... 044 1978 - 1979 2001 - 2009 {12} 12 346




SGP Simmering ÖBB-Technische Services   200 km/h  
24+36
V roce 2014 bylo odkoupeno 12 vozů.
Našli jste chybu?
28.2.2017
Bmz225 61 81 21-90 500 ... 604 1980 - 1982 2004 - 2008 {14} 10? 225


SGP Simmering ÖBB-Technische Services   200 km/h  
66
V roce 2017 bylo odkoupeno 14 vozů.
Našli jste chybu?
28.2.2017
Bmz226 61 81 21-90 100 ... 149 1979 - 1980 2001 - 2009 {20} 20 226


SGP Simmering ÖBB-Technische Services   200 km/h  
66
V roce 2017 odkoupeno 20 vozů.
Našli jste chybu?
7.4.2017
Bmz229 61 81 20-91 000 ... 074 1977 - 1978 2002 - 2010 {12} 12 229


SGP Simmering
SGP Graz
Fiat Torino
ÖBB-Technische Services   200 km/h  
60
V roce 2014 bylo odkoupeno 12 vozů. Do provozu byly nasazeny prakticky v původním stavu, později byl upraven design oddílu dětského kina, vozy jsou přelakovány do nátěru ČD. V roce 2016 byl minimálně u jednoho vozu upraven jeden krajní oddíl jako zázemí pro catering.
Našli jste chybu?
28.2.2017
Bmz232 61 81 21-90 003 ... 038 1976 - 1978 2003 - 2009 {13} 6 232



SGP Graz ÖBB-Technische Services   200 km/h  
66
V roce 2013 odkoupeno 6 vozů. Dva vozy byly po odkoupení krátce v provozu v původním nátěru, nyní jsou již všechny v korporátním nátěru ČD.
V roce 2017 odkoupeno dalších 7 vozů.
Našli jste chybu?
28.2.2017
Bmz234 51 54 21-70 500 ... 529 1980 - 1982 2014 - 2016 {27} 27 234

SGP Simmering DPOV Nymburk   160 km/h  
66
Revitalizace vozů Bmz(234) 5x 81 21-70 500 ... 603 v DPOV Nymburk - oprava interiéru, dosazení zásuvek 230V.
Našli jste chybu?
18.2.2017
Bmz235 61 81 21-91 000 ... 072 1977 - 1978 2002 - 2010 {42} 20 235







SGP Simmering
SGP Graz
Fiat Torino
ÖBB-Technische Services   200 km/h  
66
V letech 2014 - 2015 bylo postupně odkoupeno 42 vozů, část z nich byla postupně zařazena do provozu v původním stavu a postupně jsou přelakovány do nátěru ČD.
22 vozů prošlo v letech 2015 - 2016 rozsáhlejší rekonstrukcí, z níž vzešly řady Bmz230 (4 vozy), Bdmpz227 (9 vozů) a Bhmpz228 (9 vozů) s určením pro vlaky EC Praha - Hamburg. Zbylých 20 vozů zůstane v původním stavu.
Našli jste chybu?
6.11.2016
Bcmz834 61 81 59-70 013 ... 054 1981 2004 - 2010 {9} 9 834


Jenbacher ÖBB-Technische Services   160 km/h  
54
V roce 2014 bylo odkoupeno 9 vozů, část byla zařazena do provozu v původním stavu. Postupně byly všechny vozy přelakovány do nátěru ČD a některé vozy mají také potah lehátek v korporátním stylu Českých drah.
Našli jste chybu?
6.11.2016
WRmz817 61 81 88-90 201 ... 205 1988 - 1989 2005 - 2010 {6} 2 817


SGP Simmering ÖBB-Technische Services   200 km/h  
40
V roce 2014 byly odkoupeny 4 vozy. Po úpravách v DPOV byly v roce 2015 do pravidelného provozu zařazeny dva vozy (205 a 208). Vůz 205 byl v roce 2016 upraven jako konferenční vůz (místo sedadel v jídelní části byly dosazena křesílka a stolky). Vozy 206, 207 a později i 208 byly převezeny k opravě do ŽOS Vrútky.
V roce 2017 odkoupeny další dva vozy.
Našli jste chybu?
18.2.2017
DDm915 51 81 98-70 009 ... 051 1982 - 1986 {13} 13 915
  160 km/h  
10
ČD v roce 2011 odkoupily od ÖBB 6 vozů a v roce 2014 dalších 7 vozů pro přepravu osobních automobilů DDm 51 81 98-70. V současné době jsou vozy označeny původní rakouskou řadou DDm.
Našli jste chybu?
18.2.2017

nahoru
Pars nova Šumperk, rekonstrukce a modernizace převzatých vozů od ÖBB, pro ČD 2016, UIC-Z
V roce 2016 bylo v Pars nova Šumperk rekonstruováno 22 vozů odkoupených od Rakouských drah (ÖBB) s novým určením primárně pro vlaky Eurocity Praha - Hamburg.
 
Bdmpz227 61 54 29-91 042 ... 050 1977 - 1978 2002 - 2010
2016
<9> 9 227
SGP Simmering
SGP Graz
Fiat Torino
ÖBB-Technische Services
Pars nova Šumperk
  200 km/h  
72 8
Rekonstrukce 9 vozů řady Bmz235 - celkové přebudování interiéru na velkoprostorové uspořádání s prostorem pro jízdní kola, elektronický informační systém, Wi-Fi, oprava podvozků a další.
Našli jste chybu?
16.2.2017
Bhmpz228 61 54 20-91 010 ... 018 1977 - 1978 2002 - 2010
2016
<9> 9 228
SGP Simmering
SGP Graz
Fiat Torino
ÖBB-Technische Services
Pars nova Šumperk
  200 km/h  
58 2
Rekonstrukce 9 vozů řady Bmz235 - celkové přebudování interiéru na velkoprostorové uspořádání s prostorem pro přepravu vozíčkářů a se služebním oddílem, elektronický informační systém, Wi-Fi, oprava podvozků a další.
Našli jste chybu?
13.11.2016
Bmz230 61 54 21-91 051 ... 054 1977 - 1978 2002 - 2010
2016
<4> 4 230
SGP Simmering
SGP Graz
Fiat Torino
ÖBB-Technische Services
Pars nova Šumperk
  200 km/h  
66
Modernizace 4 vozů řady Bmz235 - obnova interiéru, elektronický informační systém, Wi-Fi, oprava podvozků a další.
Našli jste chybu?
26.2.2017


Poslední aktualizace: 7.4.2017

Aktualizace a kompletace dat: Adam Vanting a Pavel Dvořák

Údaje jsou bez záruky. Uvítáme veškeré upřesnění a doplnění. Vaše připomínky můžete zaslat pomocí formuláře pro hlášení chyb u každého vozu nebo na mail vantju(zavináč)gmail(tečka)com nebo vagonweb(zavináč)vagonweb(tečka)cz, děkujeme.

Zdroje

www.alanbutschek.cz

Autoři nákresů: Jiří Vaněk, Filip Španihel, Adam Vanting, kraken, Martin Baier, bymák, pd.